Als ik eens teruggraaf in mijn verleden en herinneringen kan ik gaan tot het 5e leerjaar.
Natuurlijk had ik voordien op school wel al wat muzoactiviteiten gehad, maar zeker niet zoals muzo nu wordt bekeken.
Natuurlijk had ik voordien op school wel al wat muzoactiviteiten gehad, maar zeker niet zoals muzo nu wordt bekeken.
Voordracht
In het 5e leerjaar zette ik de 1e stap naar de muziekschool. Op school kwamen ze toen een korte sessie ‘Algemene verbale vorming’ geven. Het sprak me aan en een paar dagen later was ik ingeschreven in de muziekschool. Ik ging iedere woensdagnamiddag met mijn fietsje naar Oostakker om er eerst AVV te volgen, later werd dat woord en toneel.
Ik heb er enorm veel uit geleerd en als ik het nu bekijk vind ik het zeker een meerwaarde geweest. De eerste jaren ging het van tongtwisters tot eenvoudige gedichtjes. Openbaar examen in theater krakeel met het thema ‘Liefde aan de top’ ja we zongen de mensen welkom op het liedje van K3 al werd de tekst vervangen. Geen oma’s aan de top maar wel de liefde. En het gezang was zeker niet van hoogstaand niveau, maar we waren de woordklas en niet de muziekklas.
Ook de Groenzaal van Sint-Bavo in Gent werd door ons onveilig gemaakt. Met ons ‘stinklied’, ‘ik wil niet meer’, en andere tegendraadse gedichtjes stonden we voor de eerste keer voor een groot publiek.
Toen ik wat ouder werd ging ik naar Sint-Amandsberg en het werd wat serieuzer. We zaten nu in het middelbaar en dus ook de middelbare graad. De gedichtjes waren niet alleen meer eenvoudige rijmpjes. De teksten werden langer en er zat dus was studiewerk in. Ik had ook mijn beste vriendin bij mij in woord. Wat de lessen voor ons fantastisch maakte. We deden wat we graag deden, we zagen elkaar en maakten ontzettend veel plezier. Ook huistaken werden nog gemaakt met de leerkracht van woord.
Als ik nu nog mensen terughoor die toen bij ons in de ‘klas’ zaten hoor ik ze vooral klagen dat Liesbeth en ik stoorzenders waren door ons voortdurende gepraat en gelach.
Toen Liesbeth en ik werden gescheiden bij toneel heb ik het niet lang meer volgehouden. Net voor het laatste jaar in de hogere graad liet ik het afweten. Ik heb er mooie tijden beleefd en af en toe wel spijt gehad dat ik het niet langer volgehouden had.
Tussendoor speelde ik mee in de musical van de muziekschool ‘The king and I’ en in de plaatselijke toneelgroep met het stuk ‘Romeo en Juliette’.
In het 5e leerjaar zette ik de 1e stap naar de muziekschool. Op school kwamen ze toen een korte sessie ‘Algemene verbale vorming’ geven. Het sprak me aan en een paar dagen later was ik ingeschreven in de muziekschool. Ik ging iedere woensdagnamiddag met mijn fietsje naar Oostakker om er eerst AVV te volgen, later werd dat woord en toneel.
Ik heb er enorm veel uit geleerd en als ik het nu bekijk vind ik het zeker een meerwaarde geweest. De eerste jaren ging het van tongtwisters tot eenvoudige gedichtjes. Openbaar examen in theater krakeel met het thema ‘Liefde aan de top’ ja we zongen de mensen welkom op het liedje van K3 al werd de tekst vervangen. Geen oma’s aan de top maar wel de liefde. En het gezang was zeker niet van hoogstaand niveau, maar we waren de woordklas en niet de muziekklas.
Ook de Groenzaal van Sint-Bavo in Gent werd door ons onveilig gemaakt. Met ons ‘stinklied’, ‘ik wil niet meer’, en andere tegendraadse gedichtjes stonden we voor de eerste keer voor een groot publiek.
Toen ik wat ouder werd ging ik naar Sint-Amandsberg en het werd wat serieuzer. We zaten nu in het middelbaar en dus ook de middelbare graad. De gedichtjes waren niet alleen meer eenvoudige rijmpjes. De teksten werden langer en er zat dus was studiewerk in. Ik had ook mijn beste vriendin bij mij in woord. Wat de lessen voor ons fantastisch maakte. We deden wat we graag deden, we zagen elkaar en maakten ontzettend veel plezier. Ook huistaken werden nog gemaakt met de leerkracht van woord.
Als ik nu nog mensen terughoor die toen bij ons in de ‘klas’ zaten hoor ik ze vooral klagen dat Liesbeth en ik stoorzenders waren door ons voortdurende gepraat en gelach.
Toen Liesbeth en ik werden gescheiden bij toneel heb ik het niet lang meer volgehouden. Net voor het laatste jaar in de hogere graad liet ik het afweten. Ik heb er mooie tijden beleefd en af en toe wel spijt gehad dat ik het niet langer volgehouden had.
Tussendoor speelde ik mee in de musical van de muziekschool ‘The king and I’ en in de plaatselijke toneelgroep met het stuk ‘Romeo en Juliette’.
Crefi
Animatorcursus
Op mijn 15e volgde ik de cursus ‘animator in het jeugdwerk’ bij Crefi v.z.w. Wat ik op deze cursus leerde was voor mij vaak totaal nieuw en enorm overdonderend. Mijn eerste stapjes in de grime, wel heel erg basis, werden ook daar gezet.
Na een fantastische cursusweek in de paasvakantie ging ik een jaartje zonder crefi door het leven. Ik deed mijn stage bij een kinderboerderij in Brakel en stuurde mijn stageboekje in.
Ik kreeg mails om animaties te begeleiden in Oost-Vlaanderen en deed het maar al te graag. Als in december het kandidatuurformulier toekwam schreef ik me graag in om een vakantie te begeleiden.
Ik kreeg mijn eerste vakantie als animator binnen crefi. De ‘spoken en griezels’ vakantie maakte het voor mij duidelijk dat ik binnen crefi echt wel op mijn plaats zit. Ik kreeg enorm veel tips om me in te leven en activiteiten binnen thema’s uit te werken. Een weekje mummie spelen op deze vakantie, ’t was eens iets anders.
Na een fantastische cursusweek in de paasvakantie ging ik een jaartje zonder crefi door het leven. Ik deed mijn stage bij een kinderboerderij in Brakel en stuurde mijn stageboekje in.
Ik kreeg mails om animaties te begeleiden in Oost-Vlaanderen en deed het maar al te graag. Als in december het kandidatuurformulier toekwam schreef ik me graag in om een vakantie te begeleiden.
Ik kreeg mijn eerste vakantie als animator binnen crefi. De ‘spoken en griezels’ vakantie maakte het voor mij duidelijk dat ik binnen crefi echt wel op mijn plaats zit. Ik kreeg enorm veel tips om me in te leven en activiteiten binnen thema’s uit te werken. Een weekje mummie spelen op deze vakantie, ’t was eens iets anders.
Grime
Na een eerste geslaagde crefivakantie besluit ik de cursus ‘grime’ te volgen. Heel erg last-minute schrijf ik me in 2007 in en vertrek in mijn eentje richting Dworp. Na een paar minuten zit de sfeer er onmiddellijk in en krijgen we de basis van het grimmen.
Veel uitleg en voorbeelden, daarna gaan we ook zelf aan de slag. ‘Grimeren tot je rood ziet’ is de bijzonder toepasselijke naam van deze cursus. Schrobben, schminken, schrobben, schminken, … zo ziet de cursus er uit. We gaan zondagmiddag met een rood gezicht huiswaarts. Maar ook met een hoop bagage om te grimeren. Vanaf dit moment ontvang ik ook mails voor grimeanimaties. Gaan grimeren op verjaardagsfeestjes, rommelmarkten van de gezinsbond, grotere manifestaties. In 2007 ga ik voor het eerst grimeren op ‘popeiland’ en ‘spruitenbal’. Heel veel kindjes die constant staan aan te schuiven om geschminkt te worden. Als je ’s avonds naar AVS kijkt en je ziet een paar geschminkte gezichtjes is het toch wel fijn te zien wie jij eens onder handen hebt genomen.
Ze vragen er de meest uiteenlopende zaken en dat maakt het steeds boeiend en leerrijk. We worden aangewezen op improvisatie en het moet nu eenmaal snel gaan.
Zo’n dag is best vermoeiend maar ook enorm plezant. Na dit jaar besluit ik dat ik het nog wil doen.
Als ik een jaar later een mail krijg geef ik me onmiddellijk op.
Ik ben ondertussen ook in het PC (provinciaal comité) van Crefi Oost-Vlaanderen verzeild geraakt. Ik krijg voor popeiland een grotere verantwoordelijkheid. Samen met Stijn coördineer ik de dag.
In 2009 krijg ik popeiland volledig voor mijn rekening.
Grimeurs zoeken op voorhand, op de dag zelf de stand in orde maken, grimeurs verwelkomen, zorgen voor hun eten, doorschuifsysteem voorzien, communicatie met de organisatie. ’t Is een uitdaging. Maar ze is gelukt. Ook in 2010 en 2011 fungeer ik als coördinator van de grime op popeiland.
![]() |
| Fluogrime |
In 2009 organiseert Crefi Oost-Vlaanderen de cursus grime voor gevorderden. Ook deze cursus volg ik en leer er nieuwe technieken.
Ondertussen ben ik binnen crefi niet alleen met grimeren bezig.
Vertelanimator
Ik volg ook de cursus vertelanimator die me de kneepjes van het vertellen en voorlezen meegeeft.
Ik volg ook de cursus vertelanimator die me de kneepjes van het vertellen en voorlezen meegeeft.
Hoofdanimatorcursus
In 2009 zette ik de stap naar de cursus ‘hoofdanimator in het jeugdwerk’.
‘Hoe motiveer je een team’, ‘wat is een brainstorm en hoe begin je eraan’, ‘hoe ga je stagiairs beoordelen’, ‘verdieping van de verschillende muzische werkvormen’, … En als kers op de taart ons muzische eindvoorstelling. We krijgen 1 dag om een voorstelling in elkaar te steken voor de andere cursussen die op dat moment doorgaan. We krijgen 2 kernwoorden waarmee we een spetterende voorstelling in elkaar dienen te steken. Met 'theezakjes' en 'theelichtjes' kan je na enig gebrainstorm wel aan de slag.
‘Hoe motiveer je een team’, ‘wat is een brainstorm en hoe begin je eraan’, ‘hoe ga je stagiairs beoordelen’, ‘verdieping van de verschillende muzische werkvormen’, … En als kers op de taart ons muzische eindvoorstelling. We krijgen 1 dag om een voorstelling in elkaar te steken voor de andere cursussen die op dat moment doorgaan. We krijgen 2 kernwoorden waarmee we een spetterende voorstelling in elkaar dienen te steken. Met 'theezakjes' en 'theelichtjes' kan je na enig gebrainstorm wel aan de slag.
Groepsdynamica
In 2010 volg ik de cursus ‘groepsdynamica’
In 2010 doe ik mijn stage als hoofdanimator op de brandweervakantie. Ondertussen heb ik redelijk wat vakanties achter de rug: spoken en griezels, strandjutter, poppentheater, zeepkist tot tuning. In 2010 komen hier de brandweer en circusvakantie bij. Mijn ervaringen uit de cursus groepsdynamica kan ik hier zeker en vast gebruiken.
In 2010 volg ik de cursus ‘groepsdynamica’
In 2010 doe ik mijn stage als hoofdanimator op de brandweervakantie. Ondertussen heb ik redelijk wat vakanties achter de rug: spoken en griezels, strandjutter, poppentheater, zeepkist tot tuning. In 2010 komen hier de brandweer en circusvakantie bij. Mijn ervaringen uit de cursus groepsdynamica kan ik hier zeker en vast gebruiken.
| zeepkist tot tuning 2009 |
![]() |
| Brandweer 2010 |
Coördinator
In 2011 schakel ik een versnelling hoger en volg ik de cursus ‘coördinator’. Ik coördineer de brandweervakantie en de Pippi Langkous vakantie, nu heb ik de eindverantwoordelijkheid voor deze vakanties: communicatie met ouders, kookploeg, het crefikader, gastmedewerkers, parallelvakanties.
Na een spannende eerste dag als co ben ik ervan overtuigd dat het me zal lukken. Na mijn 2 weken weet ik ook waar mijn werkpuntjes liggen voor de volgende vakanties.
In 2011 schakel ik een versnelling hoger en volg ik de cursus ‘coördinator’. Ik coördineer de brandweervakantie en de Pippi Langkous vakantie, nu heb ik de eindverantwoordelijkheid voor deze vakanties: communicatie met ouders, kookploeg, het crefikader, gastmedewerkers, parallelvakanties.
Na een spannende eerste dag als co ben ik ervan overtuigd dat het me zal lukken. Na mijn 2 weken weet ik ook waar mijn werkpuntjes liggen voor de volgende vakanties.





